Często zadawane pytania.
Czym zajmujemy się w Pracowni Psychologicznej iNSE?
W PP iNSE specjalizujemy się w diagnozie i terapii dzieci i młodzieży neuroróżnorodnej – szczególnie z ADHD i w spektrum autyzmu. Oferujemy diagnozę psychologiczną i pedagogiczną, terapię indywidualną i grupową, Trening Umiejętności Społecznych (TUS) oraz wsparcie dla rodziców.
Jakie sygnały mogą wskazywać na to, że dziecko potrzebuje diagnozy?
trudności w koncentracji i organizacji,
nadruchliwość lub impulsywność,
problemy w relacjach rówieśniczych,
powtarzalne schematy zachowań, nadwrażliwości sensoryczne,
wybuchy złości, lęk, trudności w regulacji emocji,
opóźnienia w rozwoju mowy lub komunikacji.
Jak wygląda proces diagnozy?
spotkanie rodziców z psychologiem - diagnostą (wizyta bez dziecka), celem zebrania wywiadu rodzinnego,
obserwacja psychologiczna dziecka,
badanie psychologiczne dziecka,
przekazanie diagnozy – wydanie pisemnej opinii psychologicznej wraz z omówieniem wyników badania,
wizyta u lekarza psychiatry dzieci młodzieży.
Ile trwa diagnoza?
Na proces diagnostyczny składają się średnio 4 spotkania (wywiad, obserwacja dziecka, badanie dziecka omówienie wyników).
Czy diagnoza jest honorowana w szkole?
Tak – wydajemy opinie zgodne z obowiązującymi standardami, które mogą być przedstawione w placówkach edukacyjnych w celu uzyskania dostosowań.
Jakie narzędzia diagnostyczne stosujecie?
ADI-R, ADOS-2, ASRS, Conners 3, DIVA-5, MOXO, testy psychologiczne oceniające rozwój poznawczy, emocjonalny i społeczny.
Od jakiego wieku diagnozujecie dzieci?
Diagnozę autyzmu prowadzimy już od ok. 2. roku życia, ADHD zazwyczaj od 6. roku życia.
Czy rodzic uczestniczy w diagnozie?
Tak – rodzic uczestniczy w wywiadzie, a na koniec w omówieniu wyników. Sesje diagnostyczne z dzieckiem odbywają się bez rodzica (chyba, że standardy diagnostyczne stanowią inaczej).
Czy diagnoza w iNSE może być podstawą do uzyskania orzeczenia?
Tak, nasze opinie można dołączyć do wniosku w publicznej poradni psychologiczno-pedagogicznej w celu uzyskania orzeczenia.
Jak zapisać dziecko na diagnozę lub terapię?
Na wizytę można się do nas zapisać korzystając z formularz kontaktowego na stronie, mailowo lub telefonicznie, bądź korzystając z systemu rezerwacji wizyt na Booky, Twój psycholog lub Znany lekarz.
Czy oferujecie konsultacje online?
Tak, prowadzimy konsultacje online dla rodziców i starszej młodzieży. Diagnoza dzieci odbywa się stacjonarnie.
Jak przygotować dziecko do diagnozy?
Przed wizytą warto powiedzieć dziecku, że spotka się z osobą, która chce je poznać i być może uda się jej pomóc w nauce, w radzeniu sobie ze złością, lękiem, kontaktach z innymi ludźmi lub w innym obszarze, który obecnie jest źródłem trudności dla dziecka. Generalnie wyznajemy zasadę, że nie trzeba się specjalnie przygotowywać
Jakie formy terapii oferujecie?
Terapia indywidualna dzieci i młodzież
Terapia pedagogiczna,
Arteterapia,
Trening Umiejętności Społecznych (TUS),
Warsztaty psychoedukacyjne dla rodziców.
Czy pracujecie tylko z dziećmi z autyzmem i ADHD?
Nie – wspieramy również dzieci z zaburzeniami lękowymi, trudnościami emocjonalnymi, szkolnymi, w relacjach, z niską samooceną, doświadczających kryzysu po śmierci bliskiej osoby bądź po rozstaniu rodziców.
Jak często odbywają się zajęcia terapeutyczne?
Spotkania terapeutycznie najlepiej żeby odbywały się zawsze tego samego dnia, raz na tydzień / raz na dwa tygodnie, o ustalonej porze dnia. TUS odbywa się cyklicznie w blokach zajęć (np. 10–12 spotkań).
Czym jest TUS?
TUS to skrót od Trening umiejętności społecznych, czyli cykl zajęć grupowych, które uczą dzieci i młodzież, jak lepiej funkcjonować w relacjach społecznych, komunikować się, rozwiązywać konflikty, radzić sobie z emocjami i współpracować w grupie.
Dla kogo są zajęcia TUS?
Dla dzieci i młodzieży:
z ADHD,
w spektrum autyzmu,
z trudnościami w relacjach,
z problemami emocjonalnymi lub adaptacyjnymi.
Jakie umiejętności rozwija TUS?
asertywność i pewność siebie,
rozwiązywanie konfliktów,
proszenie o pomoc i aktywne słuchanie,
wyrażanie i przyjmowanie krytyki,
strategie redukcji lęku,
budowanie poczucia własnej wartości.
Czy współpracujecie z lekarzem psychiatrą?
Tak, w razie potrzeby konsultujemy rodziców z psychiatrą dziecięcym.
Jakie korzyści daje diagnoza?
zrozumienie trudności dziecka,
dostosowania w szkole,
indywidualne zalecenia,
poprawa relacji w rodzinie,
wczesne wsparcie rozwoju.
Czy oferujecie wsparcie w regulacji emocji i redukcji lęku?
Tak – prowadzimy terapię emocji, uczymy strategii radzenia sobie ze stresem, złością i lękiem.
Co jeśli dziecko nie chce współpracować podczas diagnozy?
Dla nas najważniejszy jest efekt końcowy, jeśli nie udaje się przeprowadzić diagnozy, podejmujemy kolejną próbę w ciągu następnych 2 tygodni. Stosujemy metody oparte na zabawie, dbając o komfort dziecka podczas badania.
Czy prowadzicie zajęcia przygotowujące do szkoły?
Tak – wspieramy gotowość szkolną w zakresie funkcji poznawczych, emocji i relacji społecznych.