Image
IT Support Services

Diagnoza zaburzeń ze spektrum autyzmu (ASD) u dzieci – Warszawa

Ze względu na bardzo różny sposób manifestowania się objawów, diagnoza zaburzeń ze spektrum autyzmu w tym zespołu Aspergera (F84) jest procesem złożonym, składającym się z kilku etapów i wymagającym współpracy zespołu specjalistów: psychologa, pedagoga specjalnego, psychiatry oraz neurologopedy.

 

 

 

Diagnozę zaburzeń ze spektrum autyzmu (ASD) warto rozważyć, jeśli Twoje dziecko przejawia któreś z poniższych zachowań:

  • unika kontaktu wzrokowego lub ma z nim trudności,
  • nie inicjuje zabaw z rówieśnikami albo woli być samo,
  • nie rozumie zasad społecznych, np. kolejek, dzielenia się,
  • nie mówi w oczekiwanym wieku lub używa mowy w nietypowy sposób (np. echolalia),
  • trudno mu prowadzić naprzemienną rozmowę,
  • układa zabawki w określony sposób, powtarza te same czynności,
  • silnie reaguje na zmiany w rutynie,
  • drażnią je dźwięki, światło, zapachy, dotyk,
  • może mieć nietypowe reakcje na bodźce (np. wąchanie przedmiotów, kręcenie nimi),
  • ma niezwykłe, wąskie zainteresowania,
  • czasem wykazuje bardzo wysokie zdolności w wybranej dziedzinie (np. liczby, układanki).

 

 

Co zyskujemy dzięki diagnozie ASD?

  • zrozumienie trudności dziecka: wyjaśnia zachowania, które wcześniej mogły być odbierane jako „dziwne” lub „niegrzeczne”, pomaga rodzicom i nauczycielom lepiej rozumieć potrzeby dziecka,
  • wczesne wsparcie i terapia: im szybciej postawiona diagnoza, tym większa szansa na skuteczne wsparcie rozwoju, możliwość korzystania z terapii: logopedycznej, psychologicznej, integracji sensorycznej, TUS,
  • prawo do pomocy w edukacji: dostosowanie wymagań w szkole i przedszkolu, możliwość uzyskania orzeczenia o potrzebie kształcenia specjalnego, dodatkowe zajęcia terapeutyczne w ramach systemu edukacji,
  • ulga i poczucie bezpieczeństwa dla rodziców: mniej poczucia winy („to nie wychowanie, to inny sposób funkcjonowania mózgu”), konkretne wskazówki, jak wspierać dziecko,
  • lepsza jakość życia dziecka: dziecko otrzymuje strategie radzenia sobie z trudnościami, większa szansa na rozwijanie mocnych stron i zainteresowań,
  • zmiana podejścia otoczenia: więcej zrozumienia i akceptacji wśród nauczycieli i rodziny, mniej niepotrzebnych kar i krytyki.

 

Diagnozowanie spektrum autyzmu musi uwzględniać diagnozę różnicową, czyli dokładne sprawdzenie w procesie diagnostycznym, czy objawy dziecka nie są wynikiem innych zaburzeń, takich jak: zaburzenia lękowe, opóźniony rozwój mowy, zaburzenia zachowania, inne zaburzenia rozwoju.

 

 

Posiadamy zarówno narzędzia do diagnozy, jak i doświadczenie kliniczne, dzięki którym przeprowadzona przez nas diagnoza zaburzeń ze spektrum autyzmu jest rzetelna, jak i wiarygodna. W procesie diagnostycznym wykorzystujemy m.in. test ADOS-2, czyli tzw. “złoty standard” w diagnozowaniu ASD, a także test ADI-R oraz ASRS.

 

 

Jak przebiega diagnoza zaburzeń ze spektrum autyzmu w PP iNSE w Warszawie?

  1. konsultacja diagnostyczna psychologa dziecięcego – wizyta bez dziecka – 60 min (300 zł),
  2. obserwacja psychologiczna dziecka w towarzystwie rodzica – 50 min (220 zł),
  3. badanie ADI-R (wywiad kliniczny, wizyta bez dziecka) – 90 min (400 zł),
  4. badanie ADOS-2 – 60 min (400 zł),
  5. wizyta u neurologopedy,
  6. przekazanie diagnozy – wydanie pisemnej opinii psychologicznej wraz z omówieniem wyników badania – 50 min (300 zł),
  7. wizyta u lekarza psychiatry dzieci młodzieży.

 

 

Podsumowaniem każdego realizowanego przeze mnie procesu diagnostycznego jest diagnoza wydawana w formie pisemnej, którą diagnosta omawia razem z rodzicami.

 

 

 

Zespół diagnostyczny w PP iNSE w Warszawie

  • Agnieszka Skoczylas – psycholog dziecięcy, diagnosta ADOS-2,
  • Marta Kaczyńska – pedagog specjalny, diagnosta ADOS-2,
  • Izabela Doroba – pedagog specjalny, neurologopeda,
  • Małgorzata Barczuk – neurologopeda,
  • dr Maja Herman – psychiatra dzieci i młodzieży.

 

 

Ważne jest, żeby na pierwszą wizytę rodzice przynieśli książeczkę zdrowia dziecka, wyniki badań specjalistycznych, jeżeli były wykonywane (np. EEG, rezonans magnetyczny, tomografia komputerowa, badania genetyczne, metaboliczne) oraz opinię z przedszkola lub szkoły. Dodatkowo prace plastyczne, szkolne zeszyty, dzienniczki z uwagami oraz wszystko to, co rodzice uznają za ważne dla prawidłowej oceny rozwoju dziecka.

 

 

Diagnoza zaburzeń ze spektrum autyzmu w PP iNSE jest diagnozą nozologiczną (in. diagnoza psychologiczna), polegającą na zgrupowaniu pewnej liczby objawów w syndromy − w zależności od częstotliwości, czasu trwania i etiologii ich pojawienia się − oraz nadaniu im nazwy, aby można je było łatwo rozpoznać.

 

 

Proces diagnostyczny kończy wizyta u lekarza psychiatry dzieci i młodzieży, na której rodzice wraz z dzieckiem uzyskują diagnozę lekarską, będącą podstawą do ubiegania się w przyszłości o zaświadczenie o potrzebie kształcenia specjalnego i/lub o zaświadczenie o niepełnosprawności dziecka, otwierające dostęp do terapii i dalszej specjalistycznej pomocy.

divider