
Diagnoza funkcjonalna dziecka – Warszawa
Diagnoza funkcjonalna pozwala ocenić, jak dziecko radzi sobie w codziennym życiu, w szkole, w kontaktach społecznych i w sytuacjach wymagających koncentracji oraz samoregulacji.
Diagnozę funkcjonalną dziecka warto rozważyć, jeśli Twoje dziecko przejawia któreś z poniższych zachowań:
- nie mówi w oczekiwanym wieku lub ma bardzo ubogi słownik,
- trudno mu się komunikować – używa gestów zamiast słów, nie odpowiada na pytania,
- nie rozumie prostych poleceń,
- nie bawi się z rówieśnikami,
- unika kontaktu wzrokowego,
- nie potrafi się dzielić / czekać na swoją kolej,
- wycofuje się z grupy albo reaguje agresją w kontakcie z innymi dziećmi,
- łatwo się rozprasza, nie kończy zadań,
- ma trudności z zapamiętywaniem informacji, uczeniem się liter / cyfr,
- szybko się zniechęca, odkłada zadania na później,
- miewa silne napady złości, częste płacze bez wyraźnego powodu,
- przejawia trudności z regulacją emocji – reaguje impulsywnie,
- wykazuje się dużym lękiem na nowe sytuacje, separacje, zmiany,
- drażnią je dźwięki, dotyk, niektóre ubrania,
- unika huśtania, biegania albo wręcz przeciwnie – ciągle jest w ruchu,
- powtarza pewne czynności (np. kręcenie przedmiotami).
Co zyskujemy dzięki diagnozie funkcjonalnej?
Wynik diagnozy określa mocne i słabe strony dziecka oraz szczegóły dotyczące rozwoju poznawczego. Diagnoza jest również źródłem praktycznych informacji o sposobie funkcjonowania dziecka w różnych sferach, co pozwala dobrać skuteczne wsparcie. Rodzice natomiast uzyskują wiedzę dotyczącą potrzeb dziecka oraz sposobów ich zaspokajania. Oto główne korzyści:
Indywidualne spojrzenie na dziecko: pokazuje mocne strony i obszary wymagające wsparcia, nie opiera się wyłącznie na nazwie zaburzenia, ale na realnych umiejętnościach.
- określenie poziomu funkcjonowania w kluczowych obszarach: poznawczy (myślenie, pamięć, uwaga), językowy i komunikacyjny, motoryczny (mała i duża motoryka), emocjonalno-społeczny,
- dobór skutecznych metod terapii i edukacji: na podstawie diagnozy ustala się, jak pracować z dzieckiem (np. logopedia, terapia SI, psychologiczna), pomaga uniknąć przypadkowych metod i skupić się na tym, co działa,
- wsparcie w edukacji: jest podstawą do tworzenia Indywidualnych Programów Edukacyjno-Terapeutycznych (IPET), ułatwia nauczycielom i terapeutom dostosowanie wymagań do możliwości dziecka,
- lepsze rozumienie dziecka przez rodziców i specjalistów: zamiast ogólnego „ma trudności”, wiadomo w czym konkretnie i jak to wspierać, rodzice dostają jasne wskazówki do pracy w domu,
- monitorowanie postępów: po czasie można powtórzyć diagnozę i sprawdzić, co się poprawiło, a nad czym trzeba dalej pracować.
Posiadamy zarówno narzędzia do diagnozy, jak i doświadczenie kliniczne, dzięki którym przeprowadzona przez nas diagnoza funkcjonalna jest rzetelna, jak i wiarygodna. W procesie diagnostycznym wykorzystujemy obserwację, wywiad z rodzicami oraz wystandaryzowane narzędzie diagnostyczne test PEP-R.
Jak przebiega diagnoza funkcjonalna dziecka w PP iNSE w Warszawie?
- konsultacja diagnostyczna psychologa dziecięcego – wizyta bez dziecka – 50 min (300 zł),
- obserwacja psychologiczna dziecka – 50 min (220 zł),
- badanie dziecka (wizyta z dzieckiem) – 60 min (350 zł),
- przekazanie diagnozy – wydanie pisemnej opinii psychologicznej wraz z omówieniem wyników badania – 50 min (300 zł),
- wizyta u lekarza psychiatry dzieci młodzieży.
Podsumowaniem każdego realizowanego przeze mnie procesu diagnostycznego jest diagnoza wydawana w formie pisemnej, którą omawiam razem z rodzicami.
Zespół diagnostyczny w PP iNSE w Warszawie
- Agnieszka Skoczylas – psycholog dziecięcy, diagnosta ADOS-2 i MOXO,
- Marta Kaczyńska – pedagog specjalny, diagnosta ADOS-2,
- Izabela Doroba – pedagog specjalny, neurologopeda,
- Małgorzata Barczuk – neurologopeda,
- dr Maja Herman – psychiatra dzieci i młodzieży.
Ważne jest, żeby na pierwszą wizytę rodzice przynieśli książeczkę zdrowia dziecka, wyniki badań specjalistycznych, jeżeli były wykonywane (np. EEG, rezonans magnetyczny, tomografia komputerowa, badania genetyczne, metaboliczne) oraz opinię z przedszkola lub szkoły. Dodatkowo prace plastyczne, szkolne zeszyty, dzienniczki z uwagami oraz wszystko to, co rodzice uznają za ważne dla prawidłowej oceny rozwoju dziecka.
Diagnoza funkcjonalna u dzieci w PP iNSE jest diagnozą nozologiczną (in. diagnoza psychologiczna), polegającą na zgrupowaniu pewnej liczby objawów w syndromy oraz nadaniu im nazw, aby można je było łatwo rozpoznać.
Proces diagnostyczny kończy wizyta u lekarza psychiatry dzieci i młodzieży, na której rodzice wraz z dzieckiem uzyskują diagnozę lekarską. Zaświadczenie lekarskie jest podstawą do ubiegania się w przyszłości o zaświadczenie o potrzebie kształcenia specjalnego i/lub o zaświadczenie o niepełnosprawności dziecka, otwierające dostęp do terapii i dalszej specjalistycznej pomocy.
