Image
IT Support Services

Diagnoza funkcjonalna dziecka – Warszawa

Diagnoza funkcjonalna pozwala ocenić, jak dziecko radzi sobie w codziennym życiu, w szkole, w kontaktach społecznych i w sytuacjach wymagających koncentracji oraz samoregulacji.

 

 

Diagnozę funkcjonalną dziecka warto rozważyć, jeśli Twoje dziecko przejawia któreś z poniższych zachowań:

  • nie mówi w oczekiwanym wieku lub ma bardzo ubogi słownik,
  • trudno mu się komunikować – używa gestów zamiast słów, nie odpowiada na pytania,
  • nie rozumie prostych poleceń,
  • nie bawi się z rówieśnikami,
  • unika kontaktu wzrokowego,
  • nie potrafi się dzielić / czekać na swoją kolej,
  • wycofuje się z grupy albo reaguje agresją w kontakcie z innymi dziećmi,
  • łatwo się rozprasza, nie kończy zadań,
  • ma trudności z zapamiętywaniem informacji, uczeniem się liter / cyfr,
  • szybko się zniechęca, odkłada zadania na później,
  • miewa silne napady złości, częste płacze bez wyraźnego powodu,
  • przejawia trudności z regulacją emocji – reaguje impulsywnie,
  • wykazuje się dużym lękiem na nowe sytuacje, separacje, zmiany,
  • drażnią je dźwięki, dotyk, niektóre ubrania,
  • unika huśtania, biegania albo wręcz przeciwnie – ciągle jest w ruchu,
  • powtarza pewne czynności (np. kręcenie przedmiotami).

 

 

Co zyskujemy dzięki diagnozie funkcjonalnej?

Wynik diagnozy określa mocne i słabe strony dziecka oraz szczegóły dotyczące rozwoju poznawczego. Diagnoza jest również źródłem praktycznych informacji o sposobie funkcjonowania dziecka w różnych sferach, co pozwala dobrać skuteczne wsparcie. Rodzice natomiast uzyskują wiedzę dotyczącą potrzeb dziecka oraz sposobów ich zaspokajania. Oto główne korzyści:

Indywidualne spojrzenie na dziecko: pokazuje mocne strony i obszary wymagające wsparcia, nie opiera się wyłącznie na nazwie zaburzenia, ale na realnych umiejętnościach.

  • określenie poziomu funkcjonowania w kluczowych obszarach: poznawczy (myślenie, pamięć, uwaga), językowy i komunikacyjny, motoryczny (mała i duża motoryka), emocjonalno-społeczny,
  • dobór skutecznych metod terapii i edukacji: na podstawie diagnozy ustala się, jak pracować z dzieckiem (np. logopedia, terapia SI, psychologiczna), pomaga uniknąć przypadkowych metod i skupić się na tym, co działa,
  • wsparcie w edukacji: jest podstawą do tworzenia Indywidualnych Programów Edukacyjno-Terapeutycznych (IPET), ułatwia nauczycielom i terapeutom dostosowanie wymagań do możliwości dziecka,
  • lepsze rozumienie dziecka przez rodziców i specjalistów: zamiast ogólnego „ma trudności”, wiadomo w czym konkretnie i jak to wspierać, rodzice dostają jasne wskazówki do pracy w domu,
  • monitorowanie postępów: po czasie można powtórzyć diagnozę i sprawdzić, co się poprawiło, a nad czym trzeba dalej pracować.

Posiadamy zarówno narzędzia do diagnozy, jak i doświadczenie kliniczne, dzięki którym przeprowadzona przez nas diagnoza funkcjonalna jest rzetelna, jak i wiarygodna. W procesie diagnostycznym wykorzystujemy obserwację, wywiad z rodzicami oraz wystandaryzowane narzędzie diagnostyczne test PEP-R.

 

 

Jak przebiega diagnoza funkcjonalna dziecka w PP iNSE w Warszawie?

  1. konsultacja diagnostyczna psychologa dziecięcego – wizyta bez dziecka – 50 min (300 zł),
  2. obserwacja psychologiczna dziecka – 50 min (220 zł),
  3. badanie dziecka (wizyta z dzieckiem) – 60 min (350 zł),
  4. przekazanie diagnozy – wydanie pisemnej opinii psychologicznej wraz z omówieniem wyników badania – 50 min (300 zł),
  5. wizyta u lekarza psychiatry dzieci młodzieży.

 

 

Podsumowaniem każdego realizowanego przeze mnie procesu diagnostycznego jest diagnoza wydawana w formie pisemnej, którą omawiam razem z rodzicami.

 

 

Zespół diagnostyczny w PP iNSE w Warszawie

  • Agnieszka Skoczylas – psycholog dziecięcy, diagnosta ADOS-2 i MOXO,
  • Marta Kaczyńska – pedagog specjalny, diagnosta ADOS-2,
  • Izabela Doroba – pedagog specjalny, neurologopeda,
  • Małgorzata Barczuk – neurologopeda,
  • dr Maja Herman – psychiatra dzieci i młodzieży.

 

 

Ważne jest, żeby na pierwszą wizytę rodzice przynieśli książeczkę zdrowia dziecka, wyniki badań specjalistycznych, jeżeli były wykonywane (np. EEG, rezonans magnetyczny, tomografia komputerowa, badania genetyczne, metaboliczne) oraz opinię z przedszkola lub szkoły. Dodatkowo prace plastyczne, szkolne zeszyty, dzienniczki z uwagami oraz wszystko to, co rodzice uznają za ważne dla prawidłowej oceny rozwoju dziecka.

 

 

Diagnoza funkcjonalna u dzieci w PP iNSE jest diagnozą nozologiczną (in. diagnoza psychologiczna), polegającą na zgrupowaniu pewnej liczby objawów w syndromy oraz nadaniu im nazw, aby można je było łatwo rozpoznać.

 

 

Proces diagnostyczny kończy wizyta u lekarza psychiatry dzieci i młodzieży, na której rodzice wraz z dzieckiem uzyskują diagnozę lekarską. Zaświadczenie lekarskie jest podstawą do ubiegania się w przyszłości o zaświadczenie o potrzebie kształcenia specjalnego i/lub o zaświadczenie o niepełnosprawności dziecka, otwierające dostęp do terapii i dalszej specjalistycznej pomocy.

divider