
Diagnoza zaburzeń ze spektrum autyzmu (ASD) u dzieci – Warszawa
Ze względu na bardzo różny sposób manifestowania się objawów, diagnoza zaburzeń ze spektrum autyzmu w tym zespołu Aspergera (F84) jest procesem złożonym, składającym się z kilku etapów i wymagającym współpracy zespołu specjalistów: psychologa, pedagoga specjalnego, psychiatry oraz neurologopedy.
Diagnozę zaburzeń ze spektrum autyzmu (ASD) warto rozważyć, jeśli Twoje dziecko przejawia któreś z poniższych zachowań:
- unika kontaktu wzrokowego lub ma z nim trudności,
- nie inicjuje zabaw z rówieśnikami albo woli być samo,
- nie rozumie zasad społecznych, np. kolejek, dzielenia się,
- nie mówi w oczekiwanym wieku lub używa mowy w nietypowy sposób (np. echolalia),
- trudno mu prowadzić naprzemienną rozmowę,
- układa zabawki w określony sposób, powtarza te same czynności,
- silnie reaguje na zmiany w rutynie,
- drażnią je dźwięki, światło, zapachy, dotyk,
- może mieć nietypowe reakcje na bodźce (np. wąchanie przedmiotów, kręcenie nimi),
- ma niezwykłe, wąskie zainteresowania,
- czasem wykazuje bardzo wysokie zdolności w wybranej dziedzinie (np. liczby, układanki).
Co zyskujemy dzięki diagnozie ASD?
- zrozumienie trudności dziecka: wyjaśnia zachowania, które wcześniej mogły być odbierane jako „dziwne” lub „niegrzeczne”, pomaga rodzicom i nauczycielom lepiej rozumieć potrzeby dziecka,
- wczesne wsparcie i terapia: im szybciej postawiona diagnoza, tym większa szansa na skuteczne wsparcie rozwoju, możliwość korzystania z terapii: logopedycznej, psychologicznej, integracji sensorycznej, TUS,
- prawo do pomocy w edukacji: dostosowanie wymagań w szkole i przedszkolu, możliwość uzyskania orzeczenia o potrzebie kształcenia specjalnego, dodatkowe zajęcia terapeutyczne w ramach systemu edukacji,
- ulga i poczucie bezpieczeństwa dla rodziców: mniej poczucia winy („to nie wychowanie, to inny sposób funkcjonowania mózgu”), konkretne wskazówki, jak wspierać dziecko,
- lepsza jakość życia dziecka: dziecko otrzymuje strategie radzenia sobie z trudnościami, większa szansa na rozwijanie mocnych stron i zainteresowań,
- zmiana podejścia otoczenia: więcej zrozumienia i akceptacji wśród nauczycieli i rodziny, mniej niepotrzebnych kar i krytyki.
Diagnozowanie spektrum autyzmu musi uwzględniać diagnozę różnicową, czyli dokładne sprawdzenie w procesie diagnostycznym, czy objawy dziecka nie są wynikiem innych zaburzeń, takich jak: zaburzenia lękowe, opóźniony rozwój mowy, zaburzenia zachowania, inne zaburzenia rozwoju.
Posiadamy zarówno narzędzia do diagnozy, jak i doświadczenie kliniczne, dzięki którym przeprowadzona przez nas diagnoza zaburzeń ze spektrum autyzmu jest rzetelna, jak i wiarygodna. W procesie diagnostycznym wykorzystujemy m.in. test ADOS-2, czyli tzw. “złoty standard” w diagnozowaniu ASD, a także test ADI-R oraz ASRS.
Jak przebiega diagnoza zaburzeń ze spektrum autyzmu w PP iNSE w Warszawie?
- konsultacja diagnostyczna psychologa dziecięcego – wizyta bez dziecka – 60 min (300 zł),
- obserwacja psychologiczna dziecka w towarzystwie rodzica – 50 min (220 zł),
- badanie ADI-R (wywiad kliniczny, wizyta bez dziecka) – 90 min (400 zł),
- badanie ADOS-2 – 60 min (400 zł),
- wizyta u neurologopedy,
- przekazanie diagnozy – wydanie pisemnej opinii psychologicznej wraz z omówieniem wyników badania – 50 min (300 zł),
- wizyta u lekarza psychiatry dzieci młodzieży.
Podsumowaniem każdego realizowanego przeze mnie procesu diagnostycznego jest diagnoza wydawana w formie pisemnej, którą diagnosta omawia razem z rodzicami.
Zespół diagnostyczny w PP iNSE w Warszawie
- Agnieszka Skoczylas – psycholog dziecięcy, diagnosta ADOS-2,
- Marta Kaczyńska – pedagog specjalny, diagnosta ADOS-2,
- Izabela Doroba – pedagog specjalny, neurologopeda,
- Małgorzata Barczuk – neurologopeda,
- dr Maja Herman – psychiatra dzieci i młodzieży.
Ważne jest, żeby na pierwszą wizytę rodzice przynieśli książeczkę zdrowia dziecka, wyniki badań specjalistycznych, jeżeli były wykonywane (np. EEG, rezonans magnetyczny, tomografia komputerowa, badania genetyczne, metaboliczne) oraz opinię z przedszkola lub szkoły. Dodatkowo prace plastyczne, szkolne zeszyty, dzienniczki z uwagami oraz wszystko to, co rodzice uznają za ważne dla prawidłowej oceny rozwoju dziecka.
Diagnoza zaburzeń ze spektrum autyzmu w PP iNSE jest diagnozą nozologiczną (in. diagnoza psychologiczna), polegającą na zgrupowaniu pewnej liczby objawów w syndromy − w zależności od częstotliwości, czasu trwania i etiologii ich pojawienia się − oraz nadaniu im nazwy, aby można je było łatwo rozpoznać.
Proces diagnostyczny kończy wizyta u lekarza psychiatry dzieci i młodzieży, na której rodzice wraz z dzieckiem uzyskują diagnozę lekarską, będącą podstawą do ubiegania się w przyszłości o zaświadczenie o potrzebie kształcenia specjalnego i/lub o zaświadczenie o niepełnosprawności dziecka, otwierające dostęp do terapii i dalszej specjalistycznej pomocy.
